tirsdag 28. juli 2015

Dansk barndom

Vi har akkurat overlevd bilferie med tre barn på under tre år i baksetet, så her kommer noen tilfeldige observasjoner fra småbarnslivet i vårt naboland i syd.

1. Danske barnevogner er enorme.
Disse greiene er i bunn og grunn rullende senger, og de kan brukes til rundt konfirmasjonsalder. Du vil ikke engang tenke på hvor store tvillingvognene er (jeg sjekket).

2. "Lort" er et skikkelig stygt ord på dansk (fnis fnis).
Danskene banner mer med kroppsfunksjoner enn oss, noe som tydeligvis kan være en utfordring for småbarnsforeldre. På norsk lyder det jo sjarmerende gammeldags, så jeg har bestemt meg for at mine barn kun skal omtale dette fenomenet på dansk (eventuelt svensk).

3. Barnematen varierer litt fra land til land.
Nå kan jeg også svare når mine barn spør meg hvordan man lager dette.

4. Det finnes barnebøker for alle salgs familiesituasjoner.
Og det er jo egentlig litt fint.

Andre ord som kan være nyttige i småbarnsperioden: puslerum, vuggestue, numse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar